Poznáte greenwashing?

Greenwashing aneb nebezpečná manipulace se zákazníkem, kterého se snažíme přesvědčit, že právě ten náš produkt je ten nejvíc přírodní a eko. Co na tom, že pravda je úplně jinde. Při současné oblibě a rozmachu všeho přírodního, udržitelného a ekologického je jasné, že greenwashing bují jak rakovina. Jen je daleko sofistikovanější než dříve.

Myslíte si, že je snadné ho poznat? Často ano, někdo si nedá mnoho práce a sáhne po těch nejprovařenějších způsobech. Ale stejně jako jiné formy ne zcela korektního marketingu má mnoho podob a ne všechny jsou na první pohled úplně průhledné. Vybrali jsme pro vás tři nejčastější podoby greenwashingu – znáte je a poznáte? 

Greenwashing pro začátečníky – manipulace se slovy

Přírodní, eko, čisté, biologicky odbouratelné, organické, kompostovatelné, udržitelné... Slova, která často nemusí znamenat naprosto nic a ani nemusejí odpovídat pravdě. Přírodní produkt může obsahovat jen 10 % látek přírodního původu, udržitelné může být vše, co udržíte v ruce, kompostovatelné zase vše, co můžete odhodit a za sto let to tam už skoro nebude.

Nechcete naletět tomuhle nejprůhlednějšímu marketingovému triku?
Začněte se pídit po tom, jestli ta hesla mají ve vztahu k produktu nějaký význam a jaký.
 
 

Nejkřiklavějším příkladem jsou „přírodní barvy na vlasy“. Jsou krémové, ve všech odstínech a bez problémů vám vykouzlí platinovou blond, fialovou nebo zářivě červenou. Najdete je ve zdravých výživách a v profi podobě v nejrůznějších „eko“ salonech. Že je tam kromě přírodních látek prakticky ta samá chemie, kterou najdete v běžných barvách? Na tom přece nezáleží, zákazník se neptá a složení nečte. A ty přírodní látky tam přece skutečně jsou a je jich tam hodně, tak o co jde. Skoro o nic – jen o lhaní zákazníkům. 

Greenwashing

Greenwashing pro pokročilé – skryté ingredience

S novými značkami udržitelných a přírodních produktů se každý rok roztrhne pytel. Aby ne, když jsou zákazníci ochotni platit stále větší sumy za stále podivnější, ale zaručeně čisté věci. A tak se často stává, že se k vám dostane lahvička v úchvatném designu, v přírodních barvách, ručně vyrobeném obalu s poselstvím upřímné lásky k přírodě, která z toho designového skvostu přímo prýští.

A prýští i z několika prvních ingrediencí, dokud nedojdeme k obvyklým trouble-makerům, jako jsou třeba emulgátory a hlavně konzervanty. Tam se najednou na přírodu jakoby zapomene a máme tu čest s chemikáliemi, za které se zhusta stydí už i konvenční kosmetika. Jenže on ten design něco stojí a ten triclosan je levný a tak účinný… 

Jak nenaletět? Čtěte pečlivě složení!

Nemusíte se mazat jen čistými oleji, ale zajímejte se o to, co ve vašem produktu je. Nenechte se obalamutit luxusním flakonem a exotickými ingrediencemi a pátrejte po tom, co z oleje dělá krém (emulgátory), díky čemu se vodové sérum nezkazí (konzervanty) a kdo je zodpovědný za tu heboučkou pěnu, která vám slibuje pokožku jako hedvábí (pěnidla). Nejspíš přijdete o pár iluzí, ale objevíte zajímavé věci. A hlavně už příště nenaletíte. 

Greenwashing „profi level“ – myslíme to upřímně

Ale první dva levley jsou pro děcka. Když jste opravdový profík, tak to vezmete od podlahy. Od marketingové podlahy. Vy přece neprodáváte věci, ale zachraňujete lidem zdraví. A kdyby jen zdraví, zachraňujete rovnou celý svět. Bojujete v oslabení proti zlým mocnostem, které chtějí naši nádhernou planetu jen vysát, využít a odhodit zmačkanou do vesmírného odpadkáče. Ale vy se přece nedáte! Vy těm lidem ta nerezová brčka a bambusové kelímky prostě prodáte, i kdyby to mělo být to poslední, co v tomhle nerovném souboji uděláte. Protože jste charakter. Protože to myslíte upřímně a neděláte to pro sebe (protože možná doma ani ta brčka a kelímky nemáte a jen se s nimi fotíte na Instagram). 

Tenhle druh greenwashingu je nejzákeřnější hlavně proto, že útočí přímo na emoce.

Přesvědčí vás, že díky nákupu se stanete lepším člověkem. Sedíte doma, naklikáte objednávku a hned jste zachránili kus světa, no není to lákavá představa? Vaše objednávka vám pak přijde zabalená v krabici z recyklovaného papíru s rozkošnou papírovou výplní. Čert vem, že oboje bylo nové, koupené a vyrobené de facto je kvůli tomu vašemu nákupu. Vždyť je to tak krásné a tak čistě přírodní!

/balm-balm-univerzalni-balzam-krasy/

/ere-perez-cyprisovy-pletovy-nektar-30-ml/
 


Je to na vás přece jen trochu moc? Tak zkusme trochu jemnější strategii, pracovně nazvanou „jediný spravedlivý“. Zákazník si možná myslí, že má na výběr mezi mnoha místy, kde nakoupit, ale vy ho rychle vyvedete z omylu, protože všichni ostatní podvádějí. Jen vy máte ty jediné, pravé, čisté, přírodní a lokální produkty. Samozřejmě ne kvůli byznysu, ale jste prostě nenašli obchod, kde by je prodávali, kde byste si vybrali všechny ty krásné opravdové produkty, tak jste ho museli založit. Aby ta chuďátka zákazníky přestali všichni podvádět. Že prodáváte značky, které seženete v každém druhém obchodě nebo jste jen dali jiný název něčemu, co tu už dávno bylo? Pšt, tohle přece zákazník nemusí vědět.
 
Jak se bránit? Přemýšlejte! Neprospějete svému okolí víc tím, když nákupy omezíte? Když nakoupíte v krámku za rohem místo objednávky z eshopu? Opravdu potřebujete ta nerezová brčka? Je víc eko a zero waste několikrát použitá bublinková folie (ve které chodí e-shopům spousta zboží) a otřískaná krabice, nebo nová recy krabička na míru a nová papírová výplň? Opravdu kupujete kvalitní produkt nebo nebo je to low cost s krásnou pohádkou okolo o upřímném princi, co místo zabíjení draků šel vyrábět tu nejčistší přírodní kosmetiku? Opravdu věříte, že někdo „nedělá marketing“?
 
Tak co, už poznáte greenwashing? Narazili jste na něco takového, co vás úplně vyvedlo z míry? Podělte se o své zkušenosti v naší facebookové skupině Jsem LadyBio.